Déu en 140 caràcters

Albert Sáez

Donald Trump diu que va guanyar les eleccions presidencials nord-americanes gràcies a Twitter, la xarxa de microblogging social que permet compartir textos de fins a 140 caràcters i tota mena d’enllaços, fotografies, vídeos, etc. Segons l’histriònic líder republicà, els tuits l’han ajudat a prescindir dels mitjans de comunicació tradicionals que manipulaven els seus missatges. O pot ser el que passava és que els mitjans descobrien les seves mentides. Sigui com sigui, la comunicació de tota mena passa avui per Twitter i per la resta de xarxes socials. I, per tant, són també un repte per una institució com l’Església i per una religió com el catolicisme que han nascut per comunicar. El mateix papa Francesc va decidir tenir el seu compte de Twitter que en castellà acumula més de 13 milions de seguidors. Llàstima que els seus assessors no entenguessin que això és un espai de conversa i no per fer sermons perquè resulta que només es segueix a ell mateix, un exercici d’onanisme impropi d’una xarxa social. Amb tot, val més la pena experimentar i equivocar-se que no pas pensar que la cosa no va amb l’Església ni amb el Papa com va fer el Vaticà fa setanta anys quan va aparèixer la televisió o fa trenta quan va arrencar internet.

Precisament per explorar i trobar nous camins a la comunicació catòlica, la professora Míriam Díez Bosch impulsa a Blanquerna l’Observatori de Comunicació, Religió i Cultura. Un centre innovador i dinàmic que ja és de referència a Europa i que any rere any impulsa, entre moltes altres coses, un Postgrau de Comunicació i Religió a l’Era Digital del qual han sortit ja vàries promocions de professionals que avui estan al capdavant dels departaments de comunicació de la majoria de les institucions del ram. L’Observatori i el Postgrau, seguint el tarannà de la seva impulsora, són un territori d’avantguarda allunyat de l’acomodatícia zona de confort on viuen els instal·lats. Per això no és estrany que d’aquest laboratori hagi sortit un producte com Comunicar a Dios en 140 tuits, publicat per la Facultat de Comunicació i Relacions Internacionals i escrit per Amparo Gómez Olmos, alumne de la tercera promoció del Postgrau i avui Delegada de Mitjans de Comunicació del bisbat de Sant Feliu. Es tracta d’un originalíssim recull de les idees desenvolupades pels professors del curs sintetitzades en els 140 caràcters que exigeix Twitter. Un format que avui ha esdevingut axial en la cultura digital i que només els frívols pensen que es frívol. Com deia el gran Josep Pla és molt més difícil escriure curt que escriure llarg perquè en 140 espais no hi ha marge per l’especulació ni per a la divagació. L’obra, inspirada en El #Periodismo en 140 tuits del professor Josep Lluís Micó, és una interessant guia per captar l’essència de la mentalitat digital i per resseguir també el debat entre professionals i experts sobre les possibilitats en la cultura digital de comunicar el pensament i l’acció religiosa.

Aquest és un assumpte pendent que va aparèixer també en el II Congrés de Qüestions de Vida Cristiana que és va celebrar a Montserrat el passat mes de març. Allà el professor Torralba va fer una crida als intel·lectuals catòlics a tenir més «visibilitat mediàtica», cosa que avui passa per fer-se presents a l’àgora digital. Una proposta que curiosament encara va provocar debat entre els assistents, alguns dels quals van manifestar el seu escepticisme per aquesta aposta en considerar que la banalitat era el paradigma de tota forma de comunicació massiva, sigui tradicional o digital. Un debat en el qual sempre hi trobo a faltar una mica de perspectiva històrica, perquè ningú ha plantejat mai cap problema perquè el cristianisme es fes visible en Els pastorets, un artefacte de la cultura popular que tampoc tenia l’alçada intel·lectual de Sant Tomàs. No he entès mai perquè la por a la cultura popular digital. És un espai de risc que val la pena explorar, sigui a través d’aquest llibret o en el mateix postgrau de la professora Díez Bosch. 

 

 

Número 479

Juny/Agost 2017

>Subscrigui's a FocNou

>Demanar aquest número

Seccions

Segueix-nos a Facebook

Segueix-nos a Twiter

Canal Vimeo FocNou